’Geen hulpverlener, maar we helpen wel’

Voor een harmonieuze ontwikkeling van kinderen zijn betrokkenheid van ouders en een stabiele thuissituatie de spil waar alles om draait. Hoe sneller je belemmeringen signaleert en wegneemt, hoe beter het kind gedijt en erger kan worden voorkomen. Daarom zijn er sinds dit schooljaar bij basisschool Kameleon in Goirle twee brugfunctionarissen van start gegaan. Thom van Iersel (25) en Anita Lemmers (61).

Wat doen deze functionarissen? Daarover sprak Goirles Belang met Anita Lemmers en Mariëlle van Oorschot (directeur Kameleon).

DOOR WILMA ROBBEN

Nieuwe taak

Als jongerenwerker bij Mainframe zijn Thom en Anita voor diverse Goirlenaren bekende gezichten. Samen geven zij invulling aan een nieuwe taak. Anita: “De brugfunctionaris bij Kameleon is een aanspreekpunt voor ouders. Je bent een bruggenbouwer die op verschillende manieren inzetbaar is. Dat hangt af van de vraag die voorligt. Dat kan alles zijn op het gebied van opvoeding, school en gezin. Zoeken naar een geschikte sportvereniging, bijles voor rekenen of lezen en zoals op dit moment hulp bieden bij het maken van surprises. Een ander voorbeeld is het begeleiden van een ouder en een kind die gaan kennismaken met een nieuwe school. Ze zijn nu nog bewoners van het oude missiehuis aan de Tilburgseweg, maar verhuizen straks naar Tilburg-Noord. Mariëlle: “Dit is geen standaardprocedure, maar in sommige situaties is het wenselijk dat er even iemand beschikbaar is die naast de ouder en in dit geval naast het kind gaat staan. De overdracht van de ontwikkeling van de betreffende leerling gebeurt gewoon door de interne begeleider.”

Voorkomen is beter dan genezen

Bij Mainframe is veel kennis over de sociale kaart van Goirle. Ze weten wat er speelt. Daarom lag het voor de hand stichting Jong (bestuur van Mainframe) te benaderen om invulling te geven aan de brugfunctionaris. De verbinding tussen deze functionaris, het team, schoolleider en samenwerking met partners buiten de school, waren randvoorwaarden om in aanmerking te komen voor een rijkssubsidie die voor drie jaar is toegekend. Elke maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag zijn Thom of Anita vijftig weken per jaar een aantal momenten op school aanspreekbaar.

Anita: “Het gaat om een laagdrempelige ondersteuning waarbij we op zoek gaan naar een oplossing. Het kan ook zijn dat we doorverwijzen naar andere professionals.” Mariëlle: “We willen allemaal gelijke kansen voor iedereen. Als je zorgen bij ouders kunt wegnemen, is er meer ruimte om aandacht te geven aan de opvoeding van je kind. Zo probeer je te voorkomen dat problemen zich onnodig opstapelen.”

Soep

De brugfunctionaris organiseert ook activiteiten. Denk daarbij aan themabijeenkomsten over mondhygiëne, gezonde voeding, pesten, sociale media en activiteiten om de ouderbetrokkenheid en verbondenheid met school en met elkaar te stimuleren. Een voorbeeld daarvan is het maken van soep die in de klassen wordt uitgedeeld. Ouders doen de boodschappen en voeren alles uit.

Stervensdruk

Ouders weten de brugfunctionaris al goed te vinden. Volgens Anita hebben ze het “stervensdruk”. Ze benadrukt nog even geen hulpverlener te zijn maar dat de lijntjes met diverse instanties zoals bijvoorbeeld met het schoolmaatschappelijk werk, kort zijn. “We zitten ruim in diverse netwerken. Waar we kunnen helpen, doen we dat en anders verwijzen we door.”

Gelijke kansen

Voor Goirle is de brugfunctionaris een nieuw fenomeen. Landelijk bestaat deze functie al langer. Dit jaar zijn er maar liefst 1100 functionarissen op scholen van start gegaan. Anita bezocht onlangs een leerkring in Eindhoven, een platform om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. De Hanze Hogeschool en het Jeugdeducatiefonds doen onderzoek naar de opbrengsten op langere termijn.

Mariëlle: “De kosten voor de jeugdzorg rijzen de pan uit, hoe meer we verbinden aan de voorkant en signalen oppikken, hoe meer kinderen uiteindelijk de kansen krijgen die ze verdienen.”