Wat een mooie school, die Kameleon. Het gaat er levendig aan toe, en ook de opening van de schoolbibliotheek is een evenement van jewelste geworden. Fantastisch! Wethouder Krook was er om een code te kraken en het eerste boek uit te lenen. Feestelijk allemaal, en luidruchtig. Mijn gedachten dwaalden even af naar het boek ‘Near Home, or, The Countries of Europe Described’ van Favell Lee Mortimer. Een bestseller uit het midden van de negentiende eeuw waarin ik onder meer het volgende las: ‘The Dutch children do not make as much noise at school as English children do. You hear no noise outside the school-house, and when playtime comes the scholars go out quietly. They cannot help making some noise with their feet, as they wear wooden shoes.’ Ja, er is heel veel veranderd. Even ter zijde: mevrouw Mortimer is ook de auteur van het boek ‘Reading without Tears’.

Door Norbert de Vries

Lezen is leuk en ook noodzakelijk

Eerst maar dat van nut en noodzaak. Om goed te functioneren in onze maatschappij is het belangrijk dat je goed kunt lezen. Wanneer je goed kunt lezen kun je informatie uit heel veel bronnen halen. Internet, boeken, tijdschriften, de krant, artikelen etc. Al lezende vergroot je je kennis. Met het vergroten van kennis vergroot je je wereld. Je weet meer, je kunt meer meedoen. Door te lezen verbreed je ook je perspectief op de wereld en op de samenleving. Dit zorgt ervoor dat je anderen wellicht beter kunt begrijpen.

Bovendien is lezen leuk. Lezen is, geloof me maar, hartstikke leuk. Dat ontdek je door gewoon maar eens een boek te gaan lezen. Zal ik het eens op een ‘geleerde’ manier formuleren? Een intrinsieke motivatie ligt aan de basis van een positieve leesspiraal: wie lezen leuk vindt, wil opnieuw en meer lezen. Zo word je beter in lezen, met opnieuw meer leesplezier tot gevolg. Enfin, laten we maar niet te hoogdravend zijn. Je kunt het ook heel simpel houden en zeggen dat het belangrijk is dat kinderen voor hun plezier lezen. Kinderen die lezen leuk vinden, lezen namelijk meer. Daardoor hebben ze een grotere kans op een betere leesvaardigheid dan kinderen die lezen niet leuk vinden.

Er zijn zorgen

Natuurlijk zijn er zorgen, er zijn immers altijd zorgen. Een van die zorgen betreft de leesvaardigheid van onze jeugd. Die laat ernstig te wensen over. Dat blijkt uit grote, internationale onderzoeken. De leesvaardigheid van Nederlandse vijftienjarigen daalt steeds sneller. Hun leesprestaties liggen in 2022 voor het eerst onder het internationale gemiddelde. Deze ontwikkeling moet dringend een halt toe worden geroepen. Halt! Anders gaan we met ons land naar de ratsmodee! Onze jongeren moeten lezen en daarvoor is leesplezier van het hoogste belang. Mary Poppins zei/zong het al:

In every job that must be done

There is an element of fun

You find the fun and snap!

The job ’s a game

And every task you undertake

Becomes a piece of cake

Ergo, bevorder het leesplezier en alles sal reg kom.

Schoolbibliotheek

Mariëlle van Oorschot, directeur van De Kameleon, vertelt: ‘Een deel van onze kinderen is om uiteenlopende redenen voor hun leesontwikkeling heel afhankelijk van school. Vanuit de LEA Goirle (Lokale Educatieve Agenda) is daarom ook ingezet op het verrijken van de leesomgeving voor die kinderen die dat het meest nodig hebben. In de LEA is als doel beschreven: het starten met de Bibliotheek Op School.’ Dat is makkelijk gezegd, maar de uitvoering heeft heel wat voeten in de aarde. Het project wordt gerealiseerd in samenwerking met de Bibliotheek Midden-Brabant in de persoon van leesconsulente Anneleen Huijsmans. Mariëlle: ‘De leesconsulent ondersteunt de school met het inrichten van een fysieke bibliotheek waarin boeken uitgeleend worden net als in de gewone bieb. Ook is de boekencollectie helemaal passend gemaakt. Kinderen en leerkrachten hebben hiervoor input gegeven. Wanneer kinderen een boek lezen is het van belang dat ze zich erin kunnen herkennen. Dus ook daarnaar is gezocht. De leesconsulent ondersteunt het team ook bij het werken aan leesmotivatie. Ze inspireert de leerkrachten, en twee van hen, de juffen Simone en Monique, fungeren als leescoördinatoren. Ook de leerlingenraad levert via Mees en Christian een inbreng.’

De opening

Woensdag 11 september was het dan zo ver: de schoolbibliotheek van De Kameleon gaat feestelijk van start. En het ziet er allemaal fantastisch uit met een zaal vol opgewonden kinderen, met slingers, spiksplinternieuwe boeken, codecijfers en, na afloop, cupcakes (piece of cake). Mariëlle: ‘Waar we helemaal mee boffen is dat de steunstichting een zeer gulle donatie heeft gedaan voor boeken in de bieb. Daardoor kunnen we nog meer boeken aanschaffen dan gepland. De bibliotheek gaat draaien met behulp van enkele ouders. Daar zijn we heel blij mee.’

Memorabele quote. Op de vraag wat een wethouder is, klonk uit de kinderschare: ‘Dat is iemand die bij de burgemeester werkt.’

En nu maar lezen, jongens en meisjes!

(Ik keek bij de nieuwe boeken, en zag er geen van de hand van meneer De Roos, de auteur van de befaamde Kameleonreeks. Jammer. ‘De Kameleon heeft goed nieuws’ (1988): het leesplezier is weer helemaal terug!)