Openbaar busvervoer in de periode 2024-2039
Tot 5 juli jongstleden konden er zienswijzen ingediend worden op het programma van eisen van de aanbesteding OV-Oost-Brabant. Op 3 september vindt de consultatie plaats over het verkeerscirculatieplan. Dat plan moet deels invulling geven aan het mobiliteitsbeleid dat in 2022 is vastgesteld. In dat plan zou meer aandacht komen voor veilig fietsen, wandelen en het openbaar vervoer. Hoe wordt daar invulling aan gegeven? Goirle heeft het als gemeente niet al te best gedaan in het onderzoek van de Fietsersbond. Wat het openbaar vervoer betreft moeten we helaas vaststellen dat het college vindt dat het geen zaak is waar de gemeenteraad een rol in heeft.
Het betreft een aanbesteding voor het openbaar vervoer die loopt tot 2039. Hoe zullen de bussen door Goirle rijden en hoe wordt de ontsluiting van de wijken in Goirle gestalte gegeven. Het is opmerkelijk dat ondanks de ontwikkeling van de nieuwe wijken Land van Anna, Van Besouw, Centrumplan tegenover J.v.Besouw, en uiteraard de Bakertand, men het niet de moeite vond om de uitgangspunten en de uitgewerkte alternatieven aan de raad voor te leggen.
Ook het bewonerspanel werd niet gebruikt om een beter zicht te krijgen op de wensen van de Goirlese en Rielse bevolking.
Pro Actief Goirle gaf met twee andere partijen, bij het bezoek van de commissaris van de koning een brief mee met de volgende inhoud:
1. Er is geen openbaar vervoer verbinding voorbij het centrum van Goirle waardoor de winkels en o.a. het cultureel centrum per openbaar vervoer niet bereikbaar zijn.
2. Aan de zuidkant van Goirle bevindt zich het woonzorgcentrum “Elisabeth”, welke met het openbaar vervoer niet bereikbaar is. Tevens zijn daar ook 2 nieuwe woonwijken in ontwikkeling waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde bushalte meer dan 800 meter bedraagt.
3. Aan de noordzijde waar wijk “de Hellen” zich bevindt komt helemaal geen openbaar vervoer ondanks het feit dat er in het nabije verleden bushaltes en andere voorzieningen daarvoor zijn aangelegd!
4. Aan de noordzijde is de nieuwe wijk “de Boschkens” in een eindfase en is het openbaar vervoer daar helemaal nog niet geregeld.
5. Hetzelfde geldt voor de zuidzijde waar 2 nieuwe wijken, zijnde “van Besouw” en het “land van Anna”, eind/midden 2025 worden opgeleverd en deze ook voorzien moeten zijn van goed openbaar vervoer.
Helaas is niets daarvan in het programma van eisen terechtgekomen. Het lijkt alsof het college blijft hangen in het verleden qua visie op mobiliteit. We liften als Goirle mee met Tilburg maar het verschil in benadering qua dekking van het gebied is levensgroot.
Hoe ziet het programma van eisen (PVE) er nu uit? Er komen 2 lijnen door Goirle. Wie in een van de nieuwe bouwprojecten komt te wonen moet straks nog steeds een flinke tocht maken naar een bushalte. Je mag hopen dat de inrichting van de bushaltes zodanig is dat fietsen er op een veilige manier achtergelaten kunnen worden. Het voorzien van afsluitbare stallingen is in de toekomst geen overdreven luxe. Het is ook te hopen dat er over 15 jaar een college zit dat wel begrijpt dat dit soort basisvoorzieningen meer aandacht in het publieke debat verdient. .
Hendrik Dejonckheere
Secretaris Pro Actief Goirle