“Kijk naar de ziel van Riel” is een initiatief van een groep Rielenaren die de ambitie heeft uitgesproken om Riel van het verleden tot heden in woord en beeld voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hiertoe worden zowel het Goirles Belang als Facebook (Kijk naar de ziel van Riel) en de site www.zielvanriel.nl ingezet. Wekelijks wordt de rubriek “Groeten uit Riel” gepubliceerd. In deze rubriek worden 1 of 2 foto’s geplaatst met begeleidende tekst uit diverse tijdsvakken.

Foto 1

In 1982 kreeg de vereniging geen toelating meer voor het berijden van de spoorlijn. De aftakeling van het “Bels Lijntje” was van dan af onafwendbaar. In 1986 verdwenen op het Belgisch gedeelte de bielzen. Nederland deed kort daarop zijn deel van het werk. Sommigen vreesden even dat de bedding aangewend zou worden voor de aanleg van de T.G.V. (Train a Grande Vitesse). Gelukkig heeft men er anders over beslist. Met een duwtje in de rug van de Europese Gemeenschap werd op de bedding een prachtig fietspad aangelegd. Reeds op 12 mei 1990 reden de Nederlandse en Belgische delegaties elkaar tegemoet om nadien gezamenlijk de verschillende festiviteiten bij te wonen. Jammer dan men voorlopig in Baarle-Hertog-Nassau nog even het spoor bijster raakt. Er bestaat echter goede hoop dat met een duwtje in de rug van de Europese Gemeenschap het ontbrekende stuk alsnog ingepast zal worden. Over een afstand van meer dan 30 km – waarvan ongeveer 22 op Nederlands gebied en 8 km op Belgisch grondgebied – zal de fietser dan kunnen genieten van waardevolle stukjes natuur, akkerland en Kempische dorpjes. In 1992 fietst men op dit pad exact over 125 jaar geschiedenis : de geschiedenis van het Bels lijntje. Het Bels lijntje is en blijft de volkse benaming voor de spoorlijn Turnhout-Tilburg. Het in 1989 gerealiseerde Bels Lijntje als fietspad zal in mei 1990 officieel geopend worden. Door de decennia heen zal er aandacht blijven voor het Bels Lijntje. Dat gaat van het organiseren van kunst tot aan het modelleren van het behoud van de vleermuisroute die het Bels Lintje ook in zich heeft, zeker na het kappen van diverse bomen. In 2010 brengen stratenmakers eerbetoon aan het spoor van weleer. Dwarsliggers worden aangebracht bij overgang Dorpstraat/Zandeind. Een mooie herinnering. Een fietser mag zich even machinist wanen. De rookpluim. Het sissen. De fluit. Het vuur. En de zwarte kolenschoepen van handen. Dat alles moet je er wel bij verzinnen. Met wat fantasie kan de fietser hier weer de sensatie van het Bels Lijntje ervaren. Het vervolg van het fietspad mist de dwarsliggers. De kleur was tijdelijk blauw-grijs en kort daarna rood. Echte dwarsliggers.

Foto 2

Het “Bels Lijntje” staat niet stil. De gemeente Tilburg en Goirle hebben samen een bedrag van 832000 euro ontvangen van het Groenontwikkelingsfonds Brabant. Dit geld is bedoeld voor de aanleg van een ecologische verbindingszone bij het Bels Lijntje. Het doel van deze subsidie is uiteindelijk het verbinden van het natuurgebied Kaaistoep (tussen Snelweg A58 en Stadsbos013) met Kamp de Kiek (tussen Riel en Alphen)\. Het verbinden van deze specifieke natuurgebieden versterkt de populaties van plant- en diersoorten, zodat ze minder snel uitsterven.\. De ecologische verbindingszone maakt deel uit van het grotere plan “Bijenlandschap Bels Lijntje”. Dat is in 2018 opgesteld door KNNV-afdeling Tilburg, Stichting Biosfeer, Coöperatie Bels Lijntje en Brabants Landschap. Dit plan gaat over de ontwikkeling van de ecologische en landschappelijke zone langs het fietspad tussen Tilburg en Turnhout. De zone is met name gericht op bestuivende insecten, zoals wilde bijen. In Nederland komen ongeveer 350 soorten wilde bijen voor. Hiervan wordt een groot deel bedreigd door het verdwijnen van voedsel en nestgelegenheid. De bermen en begroeiingen langs het Bels Lijntje kunnen fungeren als ecologische strook, waarlangs wilde bijen, vlinders en andere diersoorten zich kunnen verplaatsen. In 2025 wordt gestart met het aantrekkelijker maken van het Bels Lijntje. Ook hier is subsidie, nu Europees, weer de grondslag. De volle toeristisch-recreatieve potentie van het Bels Lijntje wordt nog niet benut. Zoals het nu een rechte fietsroute is, zou deze ook kunnen dienen als verbinding met de omgeving. Dat willen de aangesloten gemeentes bereiken met zogeheten grensbelevingsroutes\. De eerste gedachte is het plaatsen van straatmeubilair, zoals rust- en picknickbanken en aanvullend identificatiepaaltjes, informatieborden en fietsensteunen. Daarnaast wordt de gehele route voorzien van kilometerpaaltjes en vlaggen bij het start-, grens- en eindstation. Aantrekkingskracht en belevingswaarde voor toeristen en recreanten rondom het Bels Lijntje worden vergroot mede ook door het verbinden van vele belendende natuurgebieden, zoals Regte Heide en Riels Laag. En Andreaskruizen en zes wachtershuisjes herinneren nog steeds aan het spoorwegverleden.