“Kijk naar de ziel van Riel” is een initiatief van een groep Rielenaren die de ambitie heeft uitgesproken om Riel van het verleden tot heden in woord en beeld voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hiertoe worden zowel het Goirles Belang als Facebook (Kijk naar de ziel van Riel) en de site www.zielvanriel.nl ingezet. Wekelijks wordt de rubriek “Groeten uit Riel” gepubliceerd. In deze rubriek worden 1 of 2 foto’s geplaatst met begeleidende tekst uit diverse tijdsvakken.
Foto 1 Foto 197
Nadat het stukgoedvervoer was gestaakt op het Bels Lijntje bleef het spoor nog tot 1973 in gebruik voor wagenladingen. Na die datum werd de exploitatie van Tilburg tot aan de grens volledig gestaakt. Op het Belgische gedeelte reed nog steeds een goederentrein tot Weelde. Eind zestiger jaren, begin zeventiger jaren zag men in Nederland steeds meer interesse om een stoomtrein in te zetten. Waartoe zelfs in Duitsland een locomotief gehuurd moest worden, bleek na dat succes dat de directie van de NS de toezegging deed om een van haar locomotieven weer rijvaardig te maken. De keuze viel op de 3737, de in 1911 door Werkspoor in Amsterdam voor de SS gebouwde sneltreinlocomotief die jarenlang met haar honderdnegentien zusters de ruggengraat had gevormd van het locomotiefpark van de NS. De directeur van de Tilburgse VVV zag de ontwikkelingen rondom de toeristische spoorlijnen en de daarmee gepaard gaande aantrekkingskracht op het grote publiek. Een brief werd gestuurd naar de directie van de NS om de spoorlijn van Tilburg naar Turnhout te huren. Dit resulteerde in de oprichting van de Stichting Stoomtreinmaatschappij “Tilburg – Turnhout”. Aanvankelijk dacht men aan de aanschaf van eigen tweedehands stoomlocomotieven, maar deze waren tegen een aanvaardbare prijs niet verkrijgbaar. Daarom besloot de SSTT de 3737 met haar trein van de NS te huren, waarmee de spoorwegmaatschappij akkoord ging. Alleen kwam de Belgische vergunning niet af. Daarom besloot men als exploitatief eindpunt het grensstation te kiezen. Voor het reizende publiek was hier echter niets te beleven. Gelukkig lag enkele kilometers naar het noorden het landgoed Schaluinen waar de eigenaar langs de spoorlijn, die het gelijknamige restaurant op enkele honderden meters passeerde, een perronnetje liet bouwen. Dit werd gekozen als eindpunt van de reizigersdienst. De dienstregeling van 1974 liet twee treinen per dag in elke richting zien tussen Tilburg-West en Schaluinen. Vanwege de geringe snelheid, dertig kilometer per uur, waarmee over het oude “Bels Lijntje” mocht worden gereden, deed de trein vijf kwartier over de rit. Hierbij was een stop van vijf minuten in Baarle-Nassau/dorp inbegrepen. Bij de andere vroegere stations Alphen en Riel werd niet gestopt.
Foto 2 Foto 198
Honderd Baol Boemelaars hebben succes. Dit was het gevolg van het insturen van kaarten, foto’s en tekeningen die verzonden konden worden naar het Nieuwsblad van het Zuiden. Alles bijeen een prachtig assortiment kaarten (waaronder vele oude) met treinen en stadsgezichten. Vanuit Riel waren de gelukkigen onze dorpsarchivaris Ton van Gool, Julianastraat 14, Paulus de Kok uit de Wijkevoort 2 en B. van Gorp uit de Aalst 4. Na trekking kwamen de volgende uitverkorenen op zaterdag 15 juni 1974 uit de bus stappen op het Station West. In totaal hebben op deze zaterdag 500 mensen met volle teugen genoten van de eerste proefrit met de stoomloc 3737 naar Baarle-Nassau. De reis was omgeven met ouderwets romantische taferelen: koeien die en masse door de weilanden galoppeerden, machinisten die met rode vlaggen bij onbewaakte overwegen waakten, een doordringende stoomfluit en passagiers, die na afloop de machinist persoonlijk bedankten. De Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout (SSTT) had de beschikking over tien rijtuigen. Samen met de loc en een speciaal ingezet postrijtuig vormden zij een trein met een totale lengte van 240 meter. Meerdere malen werden dan ook twee overwegen tegelijk tijdelijk geblokkeerd. Voorafgaand bleek er in een week tijd nogal wat werk verzet te zijn langs het “Bels Lijntje”. Met name daar waar de trein door de bossen rijdt, zijn aan beide zijden van de spoorbaan de bermen geëgaliseerd. Ook de verschillende aanwijzingsborden langs de lijn zijn nog niet door roet- of stoomwolken aangetast. Woensdag 19 juni wordt een laatste proefrit gemaakt en zaterdag 22 juni zal de stoomtrein-dienst Tilburg - Baarle-Nassau en vice versa officieel geopend worden. Later wordt na de 3737 een kleinere locomotief ingezet. De Baol Boemel loopt alleen op zon- en feestdagen van het zomerseizoen. In 1982 krijgt de S.S.T.T. geen vergunning meer voor het gebruik van de “museumlijn”. Met zijn stoomfluit, de pikzwarte rook en de bermbrandjes, ook zonder veel haast, maar toch wel minder echt als de goederentrein van tot 50 jaar daarvoor.