Op woensdag 20 maart was ’t in alle vroegte een drukte van belang op basisschool ’t Schrijverke. Je zou zelfs kunnen spreken van een bewust gecreëerde ‘chaos’ daar op ’t schoolplein aan de Guido Gezellelaan in Goirle. Gelukkig vonden alle speurneuzen van groep 1 tot en met 8 op zoek naar de eerste letter van hun voornaam snel het juiste bordje. Ruwe gegevens verzamelen en verwerken, hoe doe je dat? Ineke Sleddens (groepsleerkracht en rekenspecialist): “Deze gezamenlijk opening is een speelse manier om met een levende staafdiagram inzichtelijk te maken wat de populairste voorletters zijn bij ons op school. Wat betekent dat? Wat kun je nog meer onderzoeken?”
DOOR WILMA ROBBEN
Van W4Kangoeroe naar Grote Rekendag
Rondom het thema van dit jaar ‘Gegevens gesnapt’ hoefden de juffen en meesters niet alle lesstof en werkvormen zelf te bedenken. Dat deden ze bij het Freudenthalinstituut (onderzoeksinstituut van de Universiteit Utrecht) in samenwerking met educatieve uitgeverij Malmberg. “Dat is fijn” zegt Ineke. “Zo kost het leerkrachten niet veel extra voorbereiding en kun je rondom een gezamenlijk thema van groep 1 tot en met groep 8 aandacht geven aan wiskundige kwesties. Niet vanachter een tafel, maar laten zien en ervaren hoe leuk rekenen kan zijn. Voorheen deden we een aantal jaren mee aan de WereldWijde WiskundeWedstrijd (W4Kangoeroe, afkomstig uit Australië red.), maar die was eigenlijk alleen voor de betere rekenaars. Aan de Grote Rekendag kunnen al onze kinderen meedoen.”
Gegevens gesnapt
Rekenen is zoveel meer dan alleen sommen maken. Bij het thema van dit jaar gaat het om het verzamelen van data, verbanden zien en onderzoekend rekenen. Rekenen is ook snappen dat er niet altijd één passende oplossing is.
Na de gezamenlijke opening mogen (parallel)groepen zelf invulling geven aan het vervolg van de feestelijke rekenlessen op deze ochtend.
In groep 3 noteert Eline (6) dan ook trots haar hoogste score van 3 pogingen, een 9 voor ‘Watje Blazen’ in een tabel. Daarna mag ze met haar groepje nog 7 andere onderdelen afwerken en vooral niet vergeten om álle scores nauwkeurig te noteren.
Winnaar
Maar hoe zat het nou met dat levende staafdiagram en welke voorletter kwam op ’t Schrijverke het meeste voor? Dat is de L van Levi, Lisa, Luca, en nog 71 andere kinderen met voornamen beginnend met een L van de in totaal 515 Schrijverkes. Hoewel Nick (10) uit groep 6 van de juffen Coby en Ineke zo zijn twijfels had bij dat aantal. Zijn zieke broer Luke was er immers niet bij en telt hij nu wel of niet mee? Zoë (7) uit groep 4 van Anne en Marieke stelde verwonderd vast dat ze niet de enige Zoë bleek te zijn. Ze waren wel met zijn tweeën. Alleen bij de letter U bleef het staafje van de diagram zo plat als een dubbeltje. Ursula’s zijn uit. Dag vader en dag moeder/ Dag zuster Ursula Rob de Nijs zong het al in 1973.