Christelijke overdenking
Als christenen geloven wij dat veel van wat wij lezen in het Oude Testament van de Bijbel, de Tenach, heen wijst naar de komst van Jezus Christus. Wij zien in de Tenach veel indrukwekkende en (voor velen ongelofelijke) machtige daden van God voor Israël en wat er later gebeurd is, de dood en de opstanding van Jezus. Het christelijke Paasfeest is voortgekomen uit het Joodse Pesach. De apostel Paulus schrijft daarom ook ten aanzien van de dood van Jezus: -“Ons Paaslam is voor ons geslacht, Christus.”-(1Kor.5). Wij geloven dat veel van wat er in de tempel te Jeruzalem gebeurde, zoals de offeranden, profetisch is geweest. De offers verwezen naar de toekomst, naar dat ene offer dat gebracht zou gaan worden, het Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt, is gekomen in de wereld. Wat betekend Pasen voor ons? Het is het belangrijkste feest in het kerkelijke jaar. Waarom moest het geslachte lam gaaf en zonder gebrek zijn? Omdat Jezus zonder zonde was, dat Hij nooit heeft gezondigd. Hij heeft daarin Gods wet, de 10 geboden, geheel vervuld. God kon alleen de mens nog accepteren, wanneer Jezus, Zijn Zoon, als vertegenwoordiger van de hele mensheid opgeofferd zou worden. Jezus heeft ons voorgeleefd, hoe wij moeten leven. Hij heeft gerechtigheid gebracht, de gerechtigheid die wij zelf niet hebben. De wet (de tien geboden) is heilig en volmaakt en spreekt van een puur, onzelfzuchtig en rein leven, dat alleen Jezus kon volbrengen. De wet is een afstraling van Gods eigen heiligheid. God heeft de Messias (Jezus) gezonden om in onze plaats die wet te vervullen. Op grond van Jezus offer mogen wij nu bij God komen. Wij worden door genade behouden, niet uit werken der wet, maar door het geloof en de navolging van Jezus onze Heer. -“Om onze overtredingen is Hij verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen. Wij allen dwaalden als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de Heere heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen”-(Jes.53).
Op Goede Vrijdag gedenken wij, christenen, dat Jezus ook voor ons is gestorven. Zoals in de tabernakel/tempel het bloed op het verzoendeksel werd gesprenkeld, zo kon de Here God tegen zijn volk Israël zeggen: ’Ik ontmoet je daar’. Het bloed van Jezus reinigt zo ook ons van alle zonden. Net als de laatste Egyptische plaag, de dood van alle eerstgeborene, Israël niet trof, mogen wij, christenen, nu weten dat er geen veroordeling is. Het verderf, het oordeel en de dood hebben geen macht meer over ons, omdat de Messias onze dood is gestorven. Door Pesach, het voorbijgaan van het oordeel, werd Israël verlost uit de slavernij in Egypte. De vergeving en de vrijspraak, die wij mogen ontvangen door het offer van Jezus, mag ons niet onverschillig maken, maar vrijheid geven om Jezus te volgen. Op Pesach volgt het feest van de ongezuurde broden, en dat staat symbool voor een rein en heilig leven. -“Laten wij dus feestvieren met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid.”-(1Kor.5). Zegenend bent U, God van het heelal, die ons als heidenen deel heeft laten krijgen aan zoveel geestelijke zegeningen, die door Israël tot ons gekomen zijn.
De IKO kerken:
Bethel Pinksterkerk Tilburg, Sup.de Beerstraat 142; Christengem., ’Hart van Brabant’, Azuurweg 45A; Christengem., ‘Op de Rots’, Doctor Nuijensstraat 2; Evang. Baptisten Gem. (EBG), Capucijnenstraat 156; Gods Genade Ministries, Diederikdreef 14; Ontmoetingskerk Tilburg (NGK v/h GKV), Diederikdreef 14.
Namens het IKO, W.Theo. Baan