Wie Podium Klassiek kijkt, zal op 29 februari zeker genoten hebben van contrabassist James Oesi en pianiste Djuwa Mroivili. Niet alleen omdat het in meerdere opzichten een kleurrijk duo is, maar vooral ook door hun geweldige samenspel. Ze speelden Deep River van de Engelse componist Samuel Coleridge-Taylor dat ook aanstaande zondag bij Koffie en Klassiek op het programma staat.
James Oesi (Londen 1988) en Djuwa Mroivili (Amsterdam 1998) werken sinds kort samen en hebben elkaar gevonden in hun liefde voor componisten van eind negentiende, begin twintigste eeuw. Daarnaast willen ze componisten van kleur uit die tijd uit de vergetelheid halen.
Zondag spelen ze daarom behalve werken van Dvorák, Brahms en Gershwin ook composities van minder bekende componisten uit die tijd, zoals Florence Price en William Grant Still uit de Verenigde Staten en de al genoemde Engelse Coleridge-Taylor. Price en Still werden geïnspireerd door spirituals en liederen van rond de vorige eeuwwisseling uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap.
James Oesi verruilde al op zijn dertiende de piano en viool voor de contrabas. Hij studeerde aan het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou. Hij was daar de jongste student en de enige buitenlandse contrabassist. In 2005 en 2006 werd hij geselecteerd als één van twee bassisten wereldwijd om deel te nemen aan het Perlman Music Program in New York. In 2012 studeerde hij af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een 10 met onderscheiding. De Fock medaille voor beste soloprestatie van het jaar, een Grammy Award volgden.
Oesi richtte het Dutch Double Bass (contrabas) Festival op, het enige muziekfestival ter wereld waar de bas als instrument centraal staat.
Djuwa Mroivili groeide op in Nederland en werd gegrepen door klassieke muziek sinds ze op haar veertiende van haar muziekdocente een stuk van Franz Schubert kreeg. Ze studeerde aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle en deed daar in 2020 eindexamen.
Mroivili is pianist, docent en activist en onderzoekt hoe ze klassieke muziek toegankelijker kan maken voor een breder publiek en houdt zich bezig met onderzoek naar zwarte componisten en naar de rol die communities kunnen spelen bij het ontwerpen van inclusief kunstonderwijs en een inclusieve kunstpraktijk.
Dit veelzijdige duo krijgen we dus zondag 17 maart in de kapel te horen met een gevarieerd programma van rond 1900.
De foyer gaat open vanaf 11.30 uur. Het concert is van 12.00-13.00 uur in de kapel van CC Jan van Besouw. Kaarten zijn te koop aan de kassa/bar en via de website.
Na afloop van het concert is er weer gratis koffie met wat lekkers en vooral ook de gelegenheid om na te praten.
Jule van Dam