“In de ontwikkeling gaan dingen pas goed, als ze fout gaan.” Het had zomaar een uitspraak van Johan Cruijff kunnen zijn, maar het is Steven Pont die aan het woord is. “Als er dingen fout gaan, zijn dat de momenten waarop je jezelf herneemt en iets leert over de wereld. Sociale vaardigheden worden aangeleerd via het conflict.” Deze en nog veel meer uitspraken over het opvoeden van jonge kinderen, waren maandagavond 22 januari te beluisteren in een goed gevulde grote zaal van het Jan van Besouw.

DOOR WILMA ROBBEN

Onze buurt

De avond is georganiseerd door de regiegroep In De Buurt Gebeurt Het (IDBGH). Mariëlle van Oorschot (directeur basisschool Kameleon en lid van de regiegroep): “Vanuit de opdracht passend onderwijs voor elk kind is onze regio in buurten verdeeld. Die buurten hebben de opdracht om het onderwijs zo te organiseren dat er voor elk kind een passende onderwijsplek is, zo dicht mogelijk bij huis. Onze buurt is Goirle-Alphen-Riel. Dat betekent dat we binnen die buurt aan het werk zijn met onderwijs, zorg en ook opvang om kennis te delen, kennis te vergroten en elkaar te leren kennen. Afgelopen jaar is er budget vanuit NPO-gelden Gemeente (Nationaal Programma Onderwijs, red.) beschikbaar gekomen om aan die opdracht een impuls te geven. Bij de scholen hebben we onderwerpen opgehaald. Hierbij hebben we boeiende sprekers gezocht.” En één van die sprekers is Steven Pont.

Wie is Steven Pont?

Steven Pont (1962) plaats je niet zomaar in een hokje. Na de pedagogische academie volgde hij een studie ontwikkelingspsychologie, maar hij is ook actief als mediator en systeemtherapeut. De avond gaat over het zelfbeeld van een jong kind en hoe dit tot stand komt. Pont is daar heel duidelijk over. “Er bestaat geen wezen op aarde met zo weinig instinct. In tegenstelling tot een hamster die dat wel heeft, hebben wij mensen, leervermogen.”

Verder houdt hij zijn gehoor voor: “We pompen onze kinderen iets te veel op. De meeste kinderen hebben geen talent. Talent is dun gezaaid. Er zijn niet zoveel Messi’s. In Nederland hebben we de gelukkigste jeugd ter wereld tussen 0 en 18 jaar. Tussen 18 en 30 hebben we de meeste mensen in therapie. Dan komen ze in de boze buitenwereld en blijkt die anders te oordelen.”

Zelfbeeld

Welke invloed heeft de omgeving op het zelfbeeld van het kind? Steven Pont: “Er is niets ‘zelf’ aan het zelfbeeld. Het systeem, de omgeving, is de betekenisgever van gedrag. Wij - de opvoeders - zijn het systeem voor kinderen. Ofwel: kinderen worden niet met een zelfbeeld geboren, dat zelfbeeld wordt vooral door de omgeving gemaakt. Relatie met kwaliteit is een bepalende factor voor het gedrag dat iemand vertoont. Veiligheid bieden is belangrijk, beschermen moet je met mate, want kinderen hebben ook recht op risicovolle ervaringen. Als 10 jongetjes van 9 gaan voetballen bij een sloot, grijp dan niet in om te voorkomen dat die bal in de sloot terecht kan komen. Nee, die bal móet in de sloot.”

Wie haalt die bal eruit? is de vraag die op tafel ligt. Jorn? want die schoot de bal. Nee, zegt Jorn, Jens raakte hem als laatste aan! Het conflict is geboren, laat ze het maar oplossen. Daar komen kinderen zelf wel uit, is de boodschap.

Samen buurten in Alphen

Wil je meer weten over welke invloed de omgeving heeft op het zelfbeeld van een jong kind? En wil je dit graag horen uit de mond van een bevlogen opvoedcoach als Steven Pont? Ga dan op 4 juni 2024 naar Samen buurten in Cultureel Centrum Den Heuvel, Heuvelstraat 5 in Alphen. Behalve professionals uit het onderwijs en de opvang zijn ouders ook hartelijk welkom. De toegang is gratis. Er is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Meer info over de lezing: Zelfbeeld van een jong kind – Samen buurten