Algemene tekst wekelijks in Goirles Belang Groeten uit Riel

“Kijk naar de ziel van Riel” is een initiatief van een groep Rielenaren die de ambitie heeft uitgesproken om Riel van het verleden tot heden in woord en beeld voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hiertoe worden zowel het Goirles Belang als Facebook (Kijk naar de ziel van Riel) en de site www.zielvanriel.nl ingezet. Wekelijks wordt de rubriek “Groeten uit Riel” gepubliceerd. In deze rubriek worden 1 of 2 foto’s geplaatst met begeleidende tekst uit diverse tijdsvakken.

Foto 1

Gezicht vanaf het zuidoosten op het stationsgebouw te Riel, circa 1910. De goederenloods als uitbreiding van het stationsgebouw aan de zuidzijde dateert uit 1903. Uiterst links staat het privaatgebouwtje. De mannen kunnen daarin de zuidzijde terecht en de vrouwen aan de noordzijde daarvan. De reizigers wisten met de naam van het station tegen de zijgevel wel waar ze waren. Het dorp Riel ligt zuidwestelijk van Tilburg aan het riviertje de Donge. We schrijven 1867, de uit ongeveer 4 a 500 zielen bestaande bevolking werkzaam in de agrarische sector en in de in opkomst zijnde leerlooierijen. Anderen vonden toen veelal een baan in de textielindustrie te Goirle. Het heeft volgens het gemeentearchief heel wat voeten in de aarde gehad, voordat alle onteigeningsprocedures met diverse landbouwers geregeld waren. Deze procedures waren nodig om te komen tot realisering van de spoorlijn Turnhout-Tilburg. Het ging op enig moment wel lukken. Op 1 oktober 1867 kon het baanvak door de “Societé Anonyme des Chemins de fer dur Nord de la Belgique” worden geopend. Het was de eerste echte ontsluiting met de aanleg van dit Bels Lijntje.

Foto 2

Gezicht vanaf het noordoosten op het stationsgebouw te Riel, circa 1910. Links staat het privaatgebouwtje en bij de overweg wachterswoning 8. Alle treinen stopten op spoor 1 aan het perron bij het stationsgebouw. Het tweede spoor diende voor elkaar kruisende of inhalende treinen en het derde uitsluitend voor het vervoer van goederen. Het qua architectuur met dat van Alphen overeenkomende station, bestond uit een hoog- en laagbouwdeel. In het hoge gedeelte was boven een woning. Verder bevonden zich in het gebouw een wachtkamer, goederenloods en een vestibule met dienstlokaal. Het dak was met zink bedekt. De Rielenaren maakten weinig gebruik van de trein. Gedurende de Eerste Wereldoorlog, toen Riel inkwartiering had van militairen, hebben veel verlofgangers per trein gereisd. Op 7 oktober 1934 werd het reizigersverkeer op het traject gestaakt. Over het algemeen heeft het spoor wel economisch profijt geboekt. Zo was er aanvoer van o.a. kunstmest, huiden, steenkolen, hout, kalk en meel en afvoer van o.a. rogge, leer, schors en stukhout. Op 1 december 1900 werd Riel het aansluitingsstation voor de goederenlijn naar Goirle. Deze liep vanuit het gelijknamige dorp met een boog in de richting Tilburg om bij het punt waar de lijn Tilburg-Turnhout bereikt werd te eindigen. Vanaf hier werden de treinen over een apart spoor naast de hoofbaan teruggezet tot Riel. Voor een aansluiting op de vrije baan was een speciale beveiliging noodzakelijk en die wenste de SS die in 1898 de spoorlijn naar Turnhout had overgenomen, niet te maken. Pas nadat de personentreindienst tussen Tilburg en Turnhout op 7 oktober 1934 gestaakt was, kon dit wel. Toen kreeg de Goirlese lijn even ten zuiden van de huidige autoweg Breda-Eindhoven een directe aansluiting. In 1938 werden de meeste sporen op het emplacement opgebroken en bleef behalve het doorgaande spoor, alleen nog het spoor langs de losweg over. Het stationsgebouw werd in 1966 gesloopt. In tegenstelling tot Alphen werd Riel geen stopplaats voor de stoomtreinen van de SSTTT, althans niet officieel, want deze moesten uit veiligheidsoverwegingen wel stoppen voor de overweg in de weg naar Gilze die naast het station lag. Na de opheffing van de Baol Boemel verviel de spoorbaan zienderogen en werd zij gesloopt.