Ach, zo nu en dan raapt uw verslaggever een pareltje op, zoals die titel van hierboven. Het ging over verkeersveiligheid en gevaarlijke oversteekplaatsen. Zijn er dan ooit ongelukken gebeurd? ‘Niet bij mijn weten’ zei de heer Meijers, ‘en dat wil ik graag zo houden.’ (u ziet, dat ik zijn uitspraak iets heb aangepast en wat scherper heb geformuleerd). Dat zijn momenten waarop ik mijns ondanks (want ik behoor natuurlijk steeds ernstig te blijven en mijn gezicht in de plooi te houden) in de lach schiet. Enfin, het was een fijne vergadering die op voortreffelijke wijze werd voorgezeten door Ad van Elsacker.

door: Norbert de Vries

Naar de inwoners luisteren

De vergadering begon met een betoog van inspreker Hans van Broekhoven over de overlast die zo’n 30 bewoners ondervinden van het pizzabedrijf op de hoek Tilburgseweg/Dwarsstraat. Lawaai en stank, en stress van de machteloosheid vanwege het uitblijven van een reactie van de gemeente op de dringende oproep van de bewoners om in te grijpen. Die brief bleek zoekgeraakt te zijn op het gemeentehuis, rara politiepet. Maar intussen had er onlangs toch nog een gesprek plaatsgehad tussen de heer Van Broekhoven en de burgemeester. Daarbij waren diverse plooien gladgestreken. En, laatste nieuws: morgen (25 oktober) zal de burgemeester spreken met de franchisehouder, want er zijn onlangs metingen verricht.

De heer Van Broekhoven bleek een redelijk man (dat is ook wel eens prettig: een redelijke bezwaarmaker): als de wet het toelaat, dan moeten we ons maar schikken, zij het dat we van mening blijven, dat de wet de ondernemer te veel ruimte biedt. Boodschap van de betrokken bewoners: gemeente, luister naar de inwoners!

De programmabegroting 2024

De begroting voor 2024 sluit met een voordelig resultaat van 2,4 miljoen euro, en voor de volgende jaren ziet het er ook nog positief uit. Logisch dus, dat de raad redelijk blij gestemd was. Wethouder Van Dijk en zijn ambtenaren mochten tal van complimenten in ontvangst nemen, vooral van de coalitiepartijen natuurlijk. Maar er zijn nog tal van onzekerheden (om het spannend te houden). De vertaling van het bestuursakkoord naar een realistische financiële meerjarenprognose bijvoorbeeld, en de uitkomsten van de Septembercirculaire die mogelijk tot bijstelling van de begroting leiden (overigens: niet waarschijnlijk), en onzekerheden m.b.t. onze toekomstige inkomsten en zaken als inflatie, prijsstijgingen, grondstoffenschaarste, stikstofproblematiek en arbeidsmarktontwikkelingen. Wat dat laatste betreft: de gemeente zit erg krap in haar personeel, en dat kan strepen door prachtige plannen en lovenswaardige ambities zetten. Maar, ho, niet somberen nu.

Taakstellende bezuinigingen Sociaal Domein

Wat lezen we in de begroting? Een eerste deel van de bezuiniging is al gerealiseerd, maar de omvang van de resterende bezuinigingsopgave is nog erg groot en een onderzoek naar de haalbaarheid is daarom nodig. Voor de uitvoering van dit onderzoek is kennis en expertise van derden nodig. Hiervoor is in 2024 €200.000 nodig, met een afbouw in 2025 naar €50.000. Dat deed tal van wenkbrauwen fronsen, maar de wethouders Criens en Krook traden samen naar voren om de nog ontbrekende onderbouwing te verschaffen. Ik zal hun verhaal kort samenvatten met de lamlendige jeukwoorden: beweging naar de voorkant, aan de knoppen draaien, voorliggend veld, versnippering van het zorglandschap. We moeten dus inzetten op preventie. En toen hoorde ik uit de mond van wethouder Krook iets verschrikkelijks: ‘We hebben verandermanagers nodig’.

Aan de perstafel begon iemand stilletjes te wenen. Dat was ik.

Mill Hill

Waar komen toch die bedragen van 40 en 20 miljoen vandaan? Dat wilden diverse raadsleden weten. Natuurlijk zal D66 daarover met een motie komen, of een amendement. D66 is de kampioen-indiener van moties en amendementen. Als strooigoed. En strooi dan wat lekkers in een of andere hoek. Koekoek. Soms zitten daar leuke dingen bij, zoals de aangekondigde motie over flexwoningen. Wij wachten op het heerlijk avondje van 7 november. Vol verwachting klopt ons hart wie dan de koek krijgt, wie de gard.

Nieuwe vergaderstructuur

Het voorstel is om met ingang van 1 januari 2024 te stoppen met vergaderen volgens het BOB-model (Beeldvormend, Oordeelsvormend, Besluitvormend) en over te stappen naar een geactualiseerde versie van het ‘oude’ Raad- en Commissiemodel. Daar was eigenlijk iedereen het wel eens, maar met name D66 (nee, dat is niet verrassend) had toch wel een paar indringende vragen. Waarom stappen we over naar dat Raad- en Commissiemodel? Is dat voor ons eigen gemak? En de werkcyclus van het ambtelijk apparaat dan? Botst dat niet? De heer Van Hest legde de vraag voor: waaraan hechten we de meeste waarde? Eigenbelang (minder vergaderen) of werkefficiency voor het ambtelijk apparaat? En voorts: hoe vliegen we die hamerraad aan? (een hamerraad is dat domweg aftikken van een reeks voorstellen, of mag je ook nog wat zeggen als raadslid?) De spelregels van de hamerraad zijn onduidelijk.

Toen deed de heer Verhoeven ook nog een paar flinke duiten in het vergaderzakje. Centraal voor zijn partij (LRG) is het contact met de inwoners.

Het raadsvoorstel zal op een paar punten nog worden aangepast en verbeterd, en dan zal op 7 november naar alle verwachting met het nieuwe vergadermodel worden ingestemd.

Het bestuurlijk jargon telt heel wat ergerlijke uitdrukkingen. Ik krijg rillingen van dat aanvliegen, en van alles waarbij het woord ‘managers’ valt.

Twee managers ontmoeten elkaar op de gang. Zegt de een tegen de ander: ‘Door al onze regels, controles en protocollen is er veel onrust ontstaan op de werkvloer. Laten we de mensen op hun gemak stellen met een paar onbegrijpelijke maatregelen.’