Beheermaatschappij Em. de Jong neemt Koninklijke BDU over en krijgt er zo veertig weekbladtitels bij. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Koninklijke BDU Holding heeft op donderdagavond 13 juli ingestemd met een dergelijke overname. De overname past binnen de strategie van Em. de Jong – tevens uitgever van dit weekblad – om verdere groei te realiseren van haar uitgeverij- en printactiviteiten.

Koninklijke BDU uit Barneveld, opgericht in 1873, bestaat uit twee business units: BDUMedia en BDUPrint. De eerste geeft in Midden-Nederland wekelijks 40 lokale huis-aan-huisbladen uit. Via de kranten en de bijbehorende digitale kanalen worden iedere week ruim 1,1 miljoen mensen bereikt. BDUprint drukt naast de eigen titels van de BDU dagelijks dagbladen, huis-aan-huisbladen en promotionele uitgaven voor derden.

Innovaties

Door samenwerking worden de krachten gebundeld. Zo wordt er tussen de uitgeverijen, die gelieerd zijn aan Em. de Jong en BDUmedia meer schaalgrootte gecreëerd die nodig is voor verdere innovaties in het lokale mediaportfolio.

Em. De Jong maakt met de overname van BDU een enorme sprong van een wekelijks bereik van 1,1 miljoen huishoudens naar 2,2 miljoen huishoudens. Lezers en adverteerders profiteren straks van de grotere slagkracht die Em. de Jong zichzelf nu heeft verworven in de markt van lokale huis-aan-huis-bladen.

Stijn de Jong, directeur van Beheermaatschappij Em. de Jong daarover: “Wij hebben een sterk geloof in de titels van BDU. Met een sterk management en synergievoordelen, waarbij het lokale karakter behouden blijft, willen we de titels verder laten groeien.”

De dagelijkse leiding van BDUmedia blijft in handen van Jeroen Cnossen en Peter van Hierden, de huidige directeuren van BDU. Met de overname van de Koninklijke BDU zal Em. de Jong tevens 50% eigenaar worden van Enter Media, Achterhoek Nieuws en Neo Media. De werkmaatschappij BDUprint wordt ondergebracht bij Janssen/Pers Rotatiedruk, een 100% dochteronderneming van koninklijke Drukkerij Em. de Jong.

Belangrijke speler

Em. De Jong uit Baarle-Nassau is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1906. Het bedrijf heeft vestigingen in Nederland, Duitsland en België en is een van de belangrijke spelers op de Europese markt van huis-aan-huis reclamefolders, POS-materialen en totaaloplossingen voor retailbranche. Daarnaast heeft het onder andere belangrijke deelnemingen in de online bedrijven Print.com en Sparkles.

Dochtermaatschappij Uitgeverij Em. de Jong geeft 16 huis-aan-huis bladen uit in Noord- Brabant met een wekelijkse oplage van ruim 300.000. Via dochtervennootschappen zoals Telstar Mediagroep geeft Beheermaatschappij Em. de Jong in totaal wekelijks circa 50 huis-aan-huis bladen uit, met een totale oplage van ruim 1,2 miljoen.