Een elektrische raceauto opladen met de snelheid van een normale tankbeurt? Studententeam InMotion van de TU Eindhoven komt akelig dichtbij met de ontwikkeling van de Revolution. Wytze de Vries is lid van het studententeam. Hij is opgegroeid in Goirle, zat op de Open Hof en het Theresialyceum , en studeert nu Automotive aan de TU/e. Samen met zijn teamgenoten heeft hij dit jaar gewerkt aan het ontwerpen en produceren van het nieuwe accupakket voor in de raceauto. Het racemonster is in staat om in minder dan vier minuten volledig op te laden, en is daarmee voor zover bekend de snelst ladende elektrische raceauto voor langeafstandsraces ter wereld.

InMotion startte in november 2022 met het ontwerpen en produceren van het nieuwe batterijpakket in de raceauto. Bijzonder is dat dit batterijpakket in slechts 3 minuten en 56 seconden oplaadt, een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De laadtijd omlaag brengen voor elektrische auto’s is belangrijk om het elektrisch rijden gemakkelijker en daarmee toegankelijker te maken voor de consument. En hoe groot je het accupakket ook zult maken, de laadtijd zal hetzelfde blijven, zolang de laadpaal maar voldoende energie kan toevoeren. Dit zorgt ervoor dat er veel mogelijkheden zijn om dit toe te passen in de ‘gewone’ elektrische auto’s.

Innovatie

Tijdens snelladen komt er veel warmte vrij en dat zorgt voor versnelde degradatie van de batterij. De afgelopen tijd hebben de studenten van InMotion daarom eigen modules ontwikkeld waardoor ze op celniveau kunnen koelen, waarbij er ook daadwerkelijk koelvloeistof tussen elke cel stroomt. Dit betekent dat we de batterij veel beter kunnen afkoelen en dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen.

Inspiratie

Het doel van InMotion is aantonen dat het wel degelijk mogelijk is om de laadtijd van een elektrische auto omlaag te brengen, tot een niveau vergelijkbaar met een tankbeurt van benzineauto’s. Hierdoor hopen ze het elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor de consument en de industrie uit te dagen om de wereld groener te maken. Als een groep extreem gemotiveerde studenten dit kan neerzetten, dan kan de industrie natuurlijk niet achterblijven.

Studententeams als InMotion zijn belangrijk om, zoals in dit geval een elektrische raceauto, grenzen te verleggen en nieuwe technologieën in de praktijk uit te proberen. Wytze heeft dit jaar als elektrisch ingenieur meegewerkt aan deze ontwikkeling. “Ik vind het mooi om samen met het team hard te werken aan deze ontwikkeling. Je bedenkt samen oplossingen, maken de ontwerpen en schroeven het zelf in elkaar in onze garage op de Automotive Campus in Helmond. Dan gaan we testen, soms bij TNO of ProDrive Technologies, maar we testen ook vaak op Zandvoort. Het is mooi om via de koptelefoon te horen hoe enthousiast de autocoureurs, zoals Rob Kamphues, zijn over de snelheid en de handling van onze auto.”

Uiteindelijk droomt InMotion ervan om de technologie te presenteren tijdens de 24 uur van Le Mans, zodat het batterijpakket getest wordt in de zwaarst denkbare omstandigheden, namelijk het langeafstandracen. Vind je het leuk om de ontwikkelingen te volgen? Kijk dan op Instagram van tueinmotion.