“Kijk naar de ziel van Riel” is een initiatief van een groep Rielenaren die de ambitie heeft uitgesproken om Riel van het verleden tot heden in woord en beeld voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hiertoe worden zowel het Goirles Belang als Facebook (Kijk naar de ziel van Riel) en de site www.zielvanriel.nl ingezet. Wekelijks wordt de rubriek “Groeten uit Riel” gepubliceerd. In deze rubriek worden 1 of 2 foto’s geplaatst met begeleidende tekst uit diverse tijdsvakken.
Foto 87 Foto 1
Jos van Hees van Dorpstraat 44 hier op zijn nieuwe bromfiets, gefotografeerd op een zonnige zondagochtend in de lente na het uitgaan van de hoogmis, in 1959. Een bromfiets toen was zoiets als een auto nu is. De Franse Solex, niet veel meer dan een damesfiets met een motortje op het voorwiel, was de eerste brommer die hier zijn entree maakte, aanvankelijk nog voorzien van nummerplaten en als je erop wilde rijden was een motorrijbewijs vereist maar dat veranderde snel want met de groeiende vraag steeg ook het aanbod aan merken en modellen en verdween de hinderlijke verplichting van het rijbewijs. De Alphense fietsenmaker Jan Matthijsen bouwde gewone fietsen om tot bromfiets door er een Italiaans motortje (Mosquito) onder te monteren. Een succesvolle want betaalbare formule waarvan op grote schaal gebruik werd gemaakt. Het ‘rijwiel’ met motor veroverde zijn plaats in het straatbeeld en werd naast vervoermiddel ook lifestyleprodukt. Ouderen bleven de Solex trouw, verpleegsters reden op een ‘Mobyletje’ en voor de jongens van de hockeyclub was er de Puch met zo’n hoog stuur. ‘Buikschuivers’ als Kreidler, Zúndapp of Royal Nord waren voor de nozems terwijl meteropnemers en verzekeringsagenten zich, vaak gehuld in een lange leren jas, bij voorkeur op een degelijke Nederlandse Berini voortbewogen.
Foto 88 Foto 2
Bij foto 2 vonden we Erik van Hees, de zoon van Jos op foto 1 bereid om ook op de foto te gaan. Waar we in deze rubriek altijd de vergelijking aanhouden van een woning of gebouw van toen met een veel recenter beeld van hetzelfde adres, kozen we nu voor de vergelijking vervoer van toen en nu. De directe aanleiding natuurlijk weer foto 1. Waar de bromfiets in de 50er en 60er jaren een noviteit was, geldt dit natuurlijk voor de elektrische auto in deze tijd. Deze auto ook wel stekkerauto genoemd, is een auto die wordt aangedreven met een elektromotor. De energie wordt geleverd door een tractiebatterij of brandstofcel. Eric hier aan het stuur van de Tesla Model 3. Bij Tesla gaan ze ook door met hun auto generaties om het zo te noemen. De Tesla Model S was al sinds 10 jaar op de markt. Tesla als fabriek startte in 2003. We zullen u de merken en types besparen die inmiddels op de elektrische automarkt zijn. Beduidend meer natuurlijk dan 60 jaar geleden op de bromfietsmarkt, om het zo maar te benoemen. De brommer is tegenwoordig nagenoeg uit het straatbeeld en nu hebben we ook de transformatie bij de fietsen met de elektrische ondersteuning. Dankzij de bromfiets van Jos van Hees hebben we er naar gestreefd om in vogelvlucht de mobiliteit, om in het jargon van de ‘Mobylette” te blijven, weer te geven